måndag 16 januari 2017

Slakt av Atlas Copco

Det är mycket tal om delning och utdelning av delar av företag till aktieägarna dessa dagar. Jag vet inte om det är en trend eller en olycklig (eller lycklig) omständighet att nyhetsflödet innehållit information om delningar från flera håll. Det började med en artikel om Sandvik  men det var först när bloggkollegan Humankapitalisten  bloggade om Atlas Copco  som det verkligen gick att se ett mönster.

Förhållningssättet att man delar upp företaget och delar ut det till aktieägarna har med framgång använts tidigare av bland annat Electrolux/Husqvarna. Och min personliga åsikt är att Telia borde använt sig av detta sätt att jobba när de sålde sitt innehav i Eniro.  Det hade varit ett litet plåster på såren för de stackars aktieägare som Björn Rosengren  lurade att investera i Telia under helt idiotiska former i juni 2000.  Okej att dotcom-bublan kan tillskrivas en del av förlusten men jag väljer ändå att peka på Björn som den store regissören av fiaskot. Under 2016 har även NCC delat ut Bonava.

Även SCA planerar att slå isär bolaget under 2017. och vi kommer säkert få se fler företag som går den vägen.


Frågan är om detta är rätt väg att vandra? Och ska man i så fall dela ut aktierna till bolaget eller ska man sälja och dra in kontanta pengar till bolaget? 


4 kommentarer:

  1. Hej aktiepappa och bra inlägg! :)
    Har egentligen inte riktigt förstått varför bolag väljer att dela på sig hit och dit. Antar att det är en strukturell sak att göra om verksamheten blir allt för spretig (tänker i fallet med SCA), men annars vet jag inte.

    Sitter fortfarande kvar med surdegen Telia förresten, får se om det blir sälj eller inte efter utdelningen : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det kommer till SCA så aner jag att marknaden inte har prisat in att de är norra europas största privata skogsägare så där kan en delning kanske ge ett lyft men jag håller med dig.

      Ja Telia, vad ska man säga... :/

      Radera
  2. Ska bli intressant att se hur allt detta slutar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst ska det. Lite konstigt att Atlas tappar på detta egentligen. Min uppfattning är att i lite 'tråkiga' industriföretag brukar den här typen av uppmärksamhet vara bra för kursen.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.